Kabriolet niszczy słuch Rośnie liczba kabrioletów na rynku wtórnym oraz… potencjalnych niedosłyszących
fot. nadesłane
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się kabriolety na rynku wtórnym. Według danych zebranych przez AAA AUTO, liczba ofert w II kwartale 2019 roku była wyższa o 5 proc. niż w tym samym okresie 2018 roku. Niestety ich kierowcy muszą mieć świadomość, że prowadząc auto z otwartym dachem z prędkością powyżej 80 km/h, mogą sobie uszkodzić słuch.
REKLAMA
AAA AUTO podsumowała dane w oparciu o analizę ofert sprzedaży kabrioletów w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych. Okazuje się, że w II kwartale 2019 roku mediana ceny używanych kabrioletów spadła do 12.987 zł z 13.500 zł w II kwartale 2018 roku. Wpływ na to miały większa liczba starszych pojazdów oferowanych do sprzedaży – mediana wieku wyniosła ponad 14 lat oraz wyższy przebieg – mediana wyniosła 167.500 km. W analogicznym okresie 2018 roku, mediana wieku wyniosła ponad 13 lat, a mediana przebiegu 160.000 km. W II kwartale 2019 roku, podobnie jak i w 2018 roku, najczęściej ogłaszanymi do sprzedaży kabrioletami były Peugeot 206, Renault Megane i BMW 3.
Kierowcy i pasażerowie kabrioletów muszą jednak mieć się na baczności, żeby nie uszkodzić sobie słuchu. Podróżując bowiem z otwartym dachem, z prędkością 80-112 km/h, poddają swój słuch dźwiękom zbliżonym do hałasu jaki wytwarza młot pneumatyczny. Eksperci Królewskiego Narodowego Instytutu Głuchych w Wielkiej Brytani są zgodni – regularne narażanie na poziom hałasu 88-90 decybeli podczas jazdy kabrioletem przez kilka godzin dziennie może prowadzić do trwałej utraty słuchu.
W badaniu zmierzono poziomy hałasu bezpośrednio po lewej i prawej stronie kierowcy podczas jazdy z różnymi prędkościami. Przy prędkościach 80, 96 i 112 km/h, hałas osiągnął poziom od 88 do 90 decybeli, czyli wyższy niż ogólnie przyjęty poziom 85 decybeli, przy którym stałe uszkodzenie słuchu staje się zagrożeniem. Naukowcy powtórzyli test z różnymi kabrioletami, na tym samym odcinku autostrady, poza godzinami szczytu i stwierdzili ten sam poziom hałasu - około 90-99 decybeli.
"Kabriolety to rosnący z roku na rok segment rynku wtórnego. O ile liczba takich aut na całym rynku wzrosła o 5 proc., to w sieci AAA AUTO zaobserwowaliśmy wzrost o niemal 15 proc. w stosunku do 2017 roku. Kabriolety kupują kierowcy, którzy chcą czerpać większą przyjemność z jazdy niż standardowym autem. Muszą jednak przy tym pamiętać o ostrzeżeniach naukowców, którzy zalecają, aby podczas jazdy bez dachu zamknąć okna lub stosować zatyczki do uszu, co zmniejszy poziom hałasu do w miarę bezpiecznych 82 decybeli“ – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najcześciej oferowane do sprzedaży kabriolety na rynku aut używanych w okresie kwiecień-czerwiec 2019 roku:
Kierowcy i pasażerowie kabrioletów muszą jednak mieć się na baczności, żeby nie uszkodzić sobie słuchu. Podróżując bowiem z otwartym dachem, z prędkością 80-112 km/h, poddają swój słuch dźwiękom zbliżonym do hałasu jaki wytwarza młot pneumatyczny. Eksperci Królewskiego Narodowego Instytutu Głuchych w Wielkiej Brytani są zgodni – regularne narażanie na poziom hałasu 88-90 decybeli podczas jazdy kabrioletem przez kilka godzin dziennie może prowadzić do trwałej utraty słuchu.
W badaniu zmierzono poziomy hałasu bezpośrednio po lewej i prawej stronie kierowcy podczas jazdy z różnymi prędkościami. Przy prędkościach 80, 96 i 112 km/h, hałas osiągnął poziom od 88 do 90 decybeli, czyli wyższy niż ogólnie przyjęty poziom 85 decybeli, przy którym stałe uszkodzenie słuchu staje się zagrożeniem. Naukowcy powtórzyli test z różnymi kabrioletami, na tym samym odcinku autostrady, poza godzinami szczytu i stwierdzili ten sam poziom hałasu - około 90-99 decybeli.
"Kabriolety to rosnący z roku na rok segment rynku wtórnego. O ile liczba takich aut na całym rynku wzrosła o 5 proc., to w sieci AAA AUTO zaobserwowaliśmy wzrost o niemal 15 proc. w stosunku do 2017 roku. Kabriolety kupują kierowcy, którzy chcą czerpać większą przyjemność z jazdy niż standardowym autem. Muszą jednak przy tym pamiętać o ostrzeżeniach naukowców, którzy zalecają, aby podczas jazdy bez dachu zamknąć okna lub stosować zatyczki do uszu, co zmniejszy poziom hałasu do w miarę bezpiecznych 82 decybeli“ – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najcześciej oferowane do sprzedaży kabriolety na rynku aut używanych w okresie kwiecień-czerwiec 2019 roku:
- Peugeot 206
- Renault Megane
- BMW 3
- Opel Astra
- Peugeot 307
- Audi A4
- Opel Tigra
- Mercedes SLK
- Mazda MX 5
- Peugeot 207
PRZECZYTAJ JESZCZE